Românii preferă să mănânce acasă
Speriați de incertitudinea economică, românii au redus bugetul pentru ieșirile în oraș, iar sectorul HoReCa a înregistrat o scădere de peste 8%. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, cifra de afaceri a restaurantelor și cafenelelor a scăzut cu 8,2% în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Patronii din domeniu se așteaptă la pierderi și mai mari, în special odată cu creșterea TVA la 19%. Multe restaurante au raportat vânzări scăzute, unele chiar aproape la jumătate. La un restaurant din Oradea, terasa era complet goală, iar managerul a declarat că au înregistrat o scădere de peste 40% a veniturilor. Schimbările în comportamentul consumatorilor sunt evidente: dacă înainte clienții comandau o sticlă de vin, acum se limitează la un pahar, iar meniul s-a restrâns la o gustare și un fel principal.
Un tânăr a menționat că a început să mănânce mai mult acasă, încercând să adopte un stil de viață mai sănătos, ieșind în oraș poate o dată la două săptămâni. Cheltuielile pentru o masă la un restaurant pot varia, de la 40 de lei pentru un fast-food la aproximativ 70 de lei pentru un restaurant obișnuit. O tânără a observat că vara tendința de a ieși la restaurant scade, deoarece mulți preferă să se retragă la țară și să mănânce sănătos.
Creșterea TVA va pune o presiune suplimentară asupra prețurilor din HoReCa. Managerii avertizează că acest lucru va influența atât clienții obișnuiți, cât și pe cei care ies mai rar. Cu toate acestea, există și afaceri care au înregistrat creșteri, cum ar fi hotelurile, care au avut o creștere de 21,4% a cifrei de afaceri comparativ cu anul trecut.
Chiar dacă românii sunt mai precauți în ceea ce privește mesele în oraș, aceștia continuă să cheltuie pe servicii de înfrumusețare și alte servicii conexe. Conform datelor Oxford Economics, o familie din România cheltuie, în medie, 830 de euro pe an pe mâncare consumată în afara casei, ceea ce reprezintă peste 6 miliarde de euro anual.


