Shell abandonează proiectul unei fabrici de biocombustibili în Rotterdam
Shell a decis să renunțe la construcția unei fabrici de biocombustibili în Olanda, marcând sfârșitul unui proiect care ar fi fost unul dintre cei mai mari convertori de deșeuri în combustibil verde pentru avioane din Europa. Compania a suspendat lucrările la fața locului în iulie anul trecut pentru a aborda probleme tehnice și a anunțat că nu va relua construcția după ce a constatat că planta nu va fi „suficient de competitivă” pentru a satisface cererea pentru „produse accesibile și cu emisii reduse de carbon”.
Contextul deciziei
Renunțarea la acest proiect din Rotterdam constituie un alt setback pentru planurile Shell în domeniul biocombustibililor, după ce compania a anulat un proiect de combustibil aviatic sustenabil (SAF) pe insula Bukom din Singapore în martie 2023. Această decizie survine într-un context mai larg de abandonare a proiectelor de energie regenerabilă în sectorul petrolier și gazier, pe măsură ce companiile de combustibili fosili urmăresc profituri mai mari.
Detalii despre fabrica de biocombustibili
Shell a început construcția fabricii în Rotterdam în 2021, având inițial planuri de a produce până la 820.000 de tone de biocombustibili, cu intenția de a o pune în funcțiune în aprilie 2024, termen care a fost ulterior amânat pentru 2025. Machteld de Haan, șefa departamentului de downstream, energii regenerabile și soluții energetice, a declarat că, în urma evaluării dinamicii pieței și costurilor de finalizare, a devenit clar că proiectul nu va fi suficient de competitiv pentru a răspunde nevoilor clienților pentru produse accesibile și cu emisii reduse de carbon.
Implicațiile deciziei
Decizia de a abandona proiectul a fost descrisă ca fiind dificilă, dar corectă, întrucât Shell își prioritizează capitalul către acele proiecte care oferă atât nevoile clienților, cât și valoare pentru acționari. De Haan a subliniat că Shell continuă să creadă că moleculele cu emisii reduse de carbon, inclusiv biocombustibilii, vor susține viitorul sistemului energetic.
Shell este considerată una dintre cele mai mari comercianți și furnizori de biocombustibili, inclusiv combustibil aviatic sustenabil.
Concluzie
Renunțarea la fabrica de biocombustibili din Rotterdam subliniază provocările cu care se confruntă companiile din sectorul energetic în tranziția către soluții mai sustenabile, evidențiind tensiunea dintre obiectivele de mediu și cele financiare.


