Specialiștii propun integrarea căilor ferate în programul SAFE: „Construim autostrăzi, dar tehnologia militară călătorește pe calea ferată!”

2 Min Citire
caile frate sa fie introduse in programul safe spun specialistii facem autostrazi dar tehnica militara merge cu trenul 68c2886300322
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Integrarea căilor ferate în programul SAFE

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra importanței transportului feroviar pentru tehnica militară, solicitând includerea infrastructurii feroviare în programul SAFE, în ciuda faptului că România beneficiază de a doua cea mai mare alocare financiară din cadrul acestui program.

Contextul alocării financiare

România primește aproximativ 16,68 miliarde de euro prin intermediul programului „Acțiunea pentru securitatea Europei” (SAFE), fiind devansată doar de Polonia. În cadrul acestui program, se propune finanțarea infrastructurii mixte civile și militare, axându-se pe autostrăzile A7 și A8, care leagă Pașcani de Suceava și Iași.

Necesitatea dezvoltării infrastructurii feroviare

Asociația Pro Infrastructură subliniază că, deși se investește în autostrăzi, este esențial să se dezvolte și sectorul feroviar. În acest sens, organizația solicită alocarea a 500-600 milioane de euro pentru magistrala de cale ferată M500 din Moldova și 120 milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța. Aceștia argumentează că transportul feroviar, naval și aerian joacă un rol crucial în asigurarea securității naționale.

Negocieri și perspective financiare

Negocierile pentru stabilirea proiectelor eligibile și a cuantumului fondurilor SAFE vor continua în următoarele 2-3 luni, atât la nivel intern între Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Interne, cât și cu oficialii Comisiei Europene. Specialiștii estimează că majoritatea fondurilor vor fi alocate armatei și protecției civile.

Publicitate
Ad Image

Impactul asupra infrastructurii rutiere și feroviare

România se confruntă cu investiții rutiere de aproximativ 18 miliarde de euro care nu au finanțare până în 2030. Din cele 25 de miliarde de euro disponibile pentru alocarea de 5,5 miliarde de euro, doar 1,5 miliarde de euro sunt destinate Autostrăzii A7 Pașcani-Suceava. Asociația Pro Infrastructură avertizează că, în cazul în care nu se găsesc surse de finanțare, lucrările pe șantiere ar putea fi întrerupte în următorii ani.

Concluzie

Includerea căilor ferate în programul SAFE este esențială pentru asigurarea unei infrastructuri de transport diversificate și eficiente, care să răspundă nevoilor de apărare ale României și să sprijine dezvoltarea economică a țării.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *