Strategii ingenioase de ajustare a prețurilor
În contextul noilor valuri de tarife impuse de preşedintele american Donald Trump, tot mai multe companii recurg la „ingineria tarifelor”, o practică legală prin care produsele sunt modificate strategic pentru a se încadra într-o altă categorie vamală, mai avantajoasă din punct de vedere fiscal.
De exemplu, producătorul Converse a adăugat material de tip pâslă pe talpa celebrilor pantofi All Stars, astfel încât aceştia să fie clasificaţi ca papuci, nu ca pantofi sport, ceea ce reduce semnificativ taxele aplicate. Columbia Sportswear a realizat modificări la tricourile de damă, adăugând buzunare cu fermoar pentru a le încadra într-o categorie vamală cu taxe mai mici.
Un alt caz notabil este Snuggie, păturica cu mâneci, care a reuşit să reducă taxele cu aproape 50% după ce a câştigat în instanţă dreptul de a fi considerată pătură, nu articol vestimentar. În unele situaţii, modificările sunt minime, dar extrem de eficiente. De exemplu, o firmă a adăugat zirconia pe insigne pentru a le clasifica drept bijuterii, evitând astfel o taxă de 14%. Un alt producător de hanorace a înlocuit materialele sintetice cu bumbac pentru a economisi 15% din taxe.
Totuşi, este important de menţionat că graniţa dintre „optimizare legală” şi fraudă este fragilă. Ford Motor a fost acuzată de autorităţile americane că importă furgonete Transit Connect ca vehicule pentru pasageri, doar pentru a le transforma ulterior în vehicule comerciale, ocolind astfel tariful de 25%. Departamentul de Justiţie a considerat această practică un „artificiu”.
Pentru companiile din domenii reglementate strict, cum ar fi auto, aeronautică sau dispozitive medicale, implementarea acestor modificări este mai dificilă, necesitând validări şi certificări care pot dura până la doi ani. Deşi riscantă, „ingineria tarifelor” rămâne una dintre cele mai eficiente metode prin care companiile pot reduce costurile de import în faţa unei politici comerciale tot mai dure.

