Refuzul SUA față de inițiativa de emisii nete zero
Statele Unite au respins marți propunerea „Net-Zero Framework” a Organizației Maritime Internaționale (IMO), care vizează reducerea emisiilor globale de gaze cu efect de seră din transportul maritim internațional. Această decizie a fost anunțată într-o declarație comună a secretarilor de stat Marco Rubio, Comerț Howard Lutnick, Energie Chris Wright și Transporturi Sean Duffy.
Avertismentul SUA pentru națiunile susținătoare
Oficialii americani au avertizat că vor lua măsuri împotriva țărilor care susțin inițiativa IMO, afirmând că SUA nu vor tolera nicio acțiune care ar crește costurile pentru cetățeni, furnizori de energie, companii de transport maritim și clienți. Washingtonul a anunțat că va căuta sprijin internațional împotriva planului și va riposta dacă acesta va fi adoptat.
Retragerea din negocierile IMO
În aprilie, SUA s-au retras din negocierile IMO legate de cadrul net-zero și au îndemnat alte state membre să facă același lucru. Deși mari companii de transport maritim, precum Maersk și Wallenius Wilhelmsen, au refuzat să comenteze, multe dintre acestea s-au angajat deja să atingă emisii nete zero până în 2050.
Poziția lui Donald Trump asupra schimbărilor climatice
Președintele Donald Trump a confirmat retragerea SUA din Acordul de la Paris privind clima și s-a opus oricărui pact global care ar impune restricții asupra poluării sau substanțelor chimice. De asemenea, Trump a minimalizat impactul schimbărilor climatice provocate de om și a criticat activiștii de mediu, numindu-i alarmiști.
Contextul emisiilor din transportul maritim
Transportul maritim este responsabil pentru aproximativ 3% din emisiile globale de dioxid de carbon și pentru circa 90% din comerțul mondial. În acest context, sectorul se confruntă cu presiuni din partea activiștilor și investitorilor pentru implementarea unor măsuri mai ferme, inclusiv impunerea unei taxe pe carbon.
Decizia SUA de a respinge inițiativa IMO evidențiază o tensiune între reglementările internaționale de mediu și interesele economice naționale, având implicații semnificative asupra politicilor globale privind schimbările climatice.


