Suedia deschide porțile vânzării de alcool, după o sută de ani de monopol
Dacă Anna Anerfalt va obţine autorizaţia de a vinde gin, whiskey şi şnaps celor care vizitează distileria sa de familie din apropiere de Norrtalje, primul lucru pe care va trebui să îl facă este să îi avertizeze pe vizitatori despre pericolul alcoolului. Începând de la 1 iunie, microberăriile, cramele şi distileriile vor putea să vândă în mod direct clienţilor, marcând prima relaxare a monopolului referitor la vânzarea de alcool, care este în vigoare în Suedia de peste o sută de ani.
Obiectivul acestei relaxări este de a stimula turismul şi a ajuta micii producători să crească, păstrând însă rolul Systembolaget, magazinele de stat în care se vinde alcool, în a limita accesul la alcool şi pagubele provocate sănătăţii publice. „Întregul eveniment trebuie să înceapă cu un avertisment referitor la riscurile consumului de alcool”, afirmă Anna Anerfalt, directorul general la Norrtalje Branneri, menţionând una dintre condiţiile impuse pentru obţinerea autorizaţiei de vânzare de alcool.
Anerfalt susţine controalele stricte cu privire la vânzarea de alcool și consideră că modificarea legii este un pas pozitiv. Totuşi, nu este sigură că va influenţa semnificativ vânzarea produselor sale, dat fiind că fiecare vizitator va avea voie să cumpere doar o singură sticlă. Conform noilor reguli, distileriile de familie vor putea să vândă câte o sticlă de 0,7 litri direct către vizitatori, după un tur plătit al distileriei, între orele 10:00 a.m. şi 8:00 p.m. În cazul cramelor şi microberăriilor, vânzările vor fi limitate la trei litri.
Un raport din 2021 al unei comisii guvernamentale estimează o creştere a vânzărilor de alcool cu aproximativ 200.000 de litri pe an în Suedia, ceea ce reprezintă mai puţin de 1% din vânzările la Systembolaget. Totuşi, chiar şi o mică schimbare a legilor referitoare la vânzarea de alcool este considerată controversată. „Creşterea consumului de alcool duce la mai multe probleme sociale. Vrem să reducem acele probleme sociale cât mai mult posibil”, spune Alexander Ojanne, responsabil pentru afaceri sociale şi siguranţă publică în cadrul consiliului municipal din Stockholm.
Microberăriile din Stockholm vor putea să îşi vândă produsele doar când magazinele Systembolaget sunt deschise, ceea ce înseamnă că nu vor avea vânzări noaptea, sâmbătă după-amiaza sau duminica. Unii temători consideră că ar putea apărea probleme mai mari. În 1995, când Suedia a aderat la Uniunea Europeană, a obţinut o excepţie de la regulile pieţei libere pentru Systembolaget, iar acum există temeri că Bruxelles-ul ar putea solicita o schimbare mai mare. „Problema nu este că au loc vânzări directe la producător, ci mai degrabă credem că ameninţă monopolul Systembolaget. În cele din urmă, ar putea însemna că va trebui să dezmembrăm Systembolaget”, afirmă Lucas Nilsson, preşedintele IOGT-NTO, cea mai mare organizaţie dedicată sobrietăţii din Suedia.
Guvernul de la Stockholm va revizui legislaţia după şase ani.


