Tesla cedează în fața automobilelor chinezești pe piața europeană
Vânzările de mașini noi ale companiei Tesla în Europa au scăzut pentru a cincea lună consecutiv în mai, conform datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Aceasta se întâmplă în contextul în care europenii se orientează tot mai mult spre vehicule electrice chinezești, care sunt mai accesibile.
În Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările din Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS), Tesla a vândut în luna mai doar 13.863 de unități, înregistrând o scădere de 27,9% comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Cota de piață a companiei a scăzut la 1,2%, de la 1,8% în mai 2024. Aceste cifre subliniază tendința descendentă a companiei americane în Europa, influențată de deteriorarea imaginii publice a directorului general Elon Musk, cauzată parțial de declarații controversate și activități politice.
Impactul politic și concurența acerbă
Elon Musk a cheltuit aproape 300 de milioane de dolari pentru a sprijini realegerea președintelui american Donald Trump, ceea ce a dus la o campanie tensionată împotriva agențiilor guvernamentale federale. Acțiunile sale au generat proteste la reprezentanțele Tesla din mai multe țări europene. De asemenea, Musk s-a retras din funcțiile din administrația Trump, în urma unui conflict public cu liderul de la Washington.
Tesla se confruntă cu o concurență tot mai intensă, atât din partea producătorilor tradiționali de automobile, cât și a celor chinezi. Gigantul auto BYD a înmatriculat în mai aproape tot atâtea mașini câte a vândut Tesla, iar în aprilie a depășit compania americană pentru prima dată în Europa. Se spera că modelul îmbunătățit Model Y — un SUV compact — ar putea contribui la redresarea companiei, având în vedere revenirea vizibilă a vânzărilor în Norvegia.
Producătorii chinezi câștigă teren în Europa
Producătorii auto din China au continuat să înregistreze o creștere accelerată pe piața europeană în luna mai, în ciuda noilor taxe vamale impuse de Uniunea Europeană asupra vehiculelor electrice provenite din China. Conform firmei de analiză JATO Dynamics, mărcile chinezești au vândut 65.808 unități în mai, dublându-și cota de piață în Europa, ajungând la 5,9%.
„În pofida tarifelor impuse de UE, mărcile chineze continuă să înregistreze o creștere puternică pe piața auto europeană”, a declarat Felipe Munoz, analist global la JATO. „Succesul lor se datorează parțial deciziei de a promova trenuri de propulsie alternative, precum hibridele clasice și cele cu conectare la priză,” a adăugat el.
În acest context, Tesla va trebui să se adapteze rapid pentru a-și recâștiga poziția pe o piață din ce în ce mai competitivă și sensibilă la preț.

