Oprirea trenurilor nocturne Paris-Berlin-Viena
Serviciile de trenuri nocturne care leagă Parisul, Berlinul și Viena se vor opri de la mijlocul lunii decembrie, din cauza retragerii finanțării de către guvernul francez, a anunțat operatorul feroviar național austriac ÖBB. Această decizie reprezintă o lovitură pentru călătoriile cu trenul pe rutele europene importante.
Motivul suspendării
ÖBB a comunicat că, din cauza încetării subvențiilor guvernamentale în Franța începând cu 2026, va fi nevoită să suspende conexiunile nocturne dintre Viena/Berlin și Paris începând cu 14 decembrie 2025. Partenerul său francez, SNCF, a fost informat de Ministerul Transporturilor din Paris că ordinele de serviciu public pentru operarea trenurilor nocturne între Viena și Paris, precum și între Berlin și Paris, vor fi suspendate în 2026.
Impactul asupra călătoriilor nocturne
ÖBB a menționat că trenurile nocturne pot fi operate doar cu participarea partenerilor internaționali. Operatorul feroviar de stat austriac a declarat că va menține serviciul său Nightjet, care circulă de trei ori pe săptămână între Viena și Bruxelles, precum și pe rutele populare, cum ar fi Viena-Amsterdam și München-Roma. De asemenea, este planificată o investiție în 24 de trenuri Nightjet de nouă generație, care vor oferi capacitate și confort sporit pe rutele existente.
Contextul financiar și politic
Decizia de a reduce subvențiile a fost luată de Ministerul Transporturilor din Franța, care a anunțat tăierea a milioane de euro în subvenții după primirea orientărilor bugetare pentru 2026. Un manager SNCF a declarat că statul, în calitate de acționar, cere profitabilitate și că nu poate solicita operarea de conexiuni în pierdere doar pentru a menține un simbol, chiar dacă acesta ar fi unul frumos.
Reacții și proteste
Franța se confruntă cu instabilitate politică, demonstrații stradale și greve în masă din cauza planurilor nepopulare de reducere a bugetului pentru a diminua datoria publică. O petiție inițiată de grupul de presiune Oui au train de nuit (Da, pentru trenul de noapte), adresată directorului general al SNCF, Jean-Pierre Farandou, și președintelui francez, Emmanuel Macron, a adunat peste 43.000 de semnături. Activiștii susțin că 66.000 de călători au folosit serviciul în 2024, în ciuda faptului că acesta circula doar de trei ori pe săptămână, acuzând SNCF de lipsa promovării corespunzătoare a trenurilor Nightjet.
Criticii subliniază, de asemenea, subvențiile disproporționate pentru transportul aerian poluant în UE, comparativ cu cele pentru trenuri, ceea ce face călătoria cu trenul mai costisitoare. Vineri seara, demonstranții s-au adunat la Gara de Est din Paris, punctul de plecare pentru trenurile către Berlin și Viena, organizând o „petrecere în pijamale” pentru a susține menținerea trenurilor nocturne pe aceste rute.
Concluzie
Oprirea trenurilor nocturne între Paris, Berlin și Viena reflectă provocările financiare cu care se confruntă transportul feroviar european, evidențiind nevoia de politici mai favorabile pentru promovarea transportului ecologic.


