UE amână propunerile pentru relaxarea normelor auto
Uniunea Europeană a decis să amâne cu o săptămână publicarea propunerilor pentru sectorul auto, care ar putea relaxa normele comunitare privind emisiile vehiculelor, conform unui purtător de cuvânt al Comisiei Europene. Publicarea pachetului de propuneri, care era programată pentru data de 10 decembrie, va fi întârziată, iar negocierile continuă la nivelul UE, fiind analizate toate propunerile statelor membre.
Decizii anterioare și contextul actual
În anul 2022, Uniunea Europeană a stabilit că, începând din 2035, mașinile noi comercializate în blocul comunitar nu vor mai avea voie să emită dioxid de carbon (CO2). Aceasta înseamnă că nu vor mai putea fi înmatriculate mașini noi cu motoare cu ardere internă. Un grup de șase premieri, inclusiv Giorgia Meloni și Donald Tusk, a solicitat ca revizuirea normelor UE pentru mașinile noi să permită comercializarea modelelor hibride plug-in, a celor cu autonomie extinsă și a celor care utilizează tehnologia celulelor de combustibil, chiar și după 2035.
Reacții din partea producătorilor auto
Producătorii auto europeni, cum ar fi Stellantis, Volkswagen și Renault, susțin că au nevoie de flexibilitate în privința politicii auto din 2035 pentru a face față vânzărilor sub așteptări de vehicule electrice (EV) și concurenței strânse din China. Unii oficiali UE sugerează că propunerile ar putea fi amânate până în 2026. Guido Guidesi, ministrul Dezvoltării Economice din Lombardia, a avertizat că amânarea reglementărilor va duce la o incertitudine și mai mare în rândul producătorilor auto.
Implicarea guvernelor naționale
În contextul actual, costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Europa au determinat producătorii auto să elimine locuri de muncă și să mute investițiile în alte regiuni. De asemenea, Guvernul francez a dat prioritate unei „preferințe europene” pentru vehiculele electrice, pentru a evita pierderile de locuri de muncă.
Concluzie
Amânarea propunerilor pentru relaxarea normelor auto de către UE subliniază provocările cu care se confruntă sectorul auto european în fața unei tranziții către vehiculele electrice, precum și necesitatea de a găsi un echilibru între reglementările de mediu și competitivitate.


