UMB, antreprenorul român, solicită încetarea amiabilă a contractului pentru două segmente ale Autostrăzii A8
Asociaţia Pro Infrastructură a anunțat că UMB cere rezilierea și încetarea „amiabilă” a contractului pentru două loturi ale Autostrăzii A8, din cauza sumei iniţiale pe care trebuie să o plătească Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR) pentru garanţia de bună execuţie, care reprezintă 1,5% din preţul contractului. Această sumă este prevăzută în toate contractele recente încheiate de CNAIR și CNIR, iar reducerea ei ar încălca legislaţia.
Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură au subliniat că românii, în special cei din Moldova, aşteaptă de peste 30 de ani o conexiune rutieră modernă și sigură cu Europa. UMB a fost considerat un constructor de încredere, având în vedere că a adjudecat secţiunile cele mai dificile ale Autostrăzii A8. Totuși, UMB a solicitat încetarea contractelor pentru loturile Ditrău-Grinţieş (7,3 miliarde lei cu TVA) și Sărăţeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA), dorind, de asemenea, restituirea imediată a scrisorii de garanţie de participare la licitaţie.
„Mărul discordiei” este suma de 90 milioane lei, reprezentând 1,5% din preţul contractului, pe care UMB trebuie să o plătească CNIR ca garanţie. Această sumă a fost acceptată de UMB prin depunerea ofertei și prin semnarea contractului. UMB a solicitat CNIR reducerea acestei garanţii de la 1,5% la 0,5%, însă CNIR a realizat că o asemenea modificare este ilegală, conform punctului de vedere primit de la ANAP (Agenţia Naţională de Achiziţii Publice) și DGOIT (Direcţia Generală Programe Europene Transport din MT).
Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură au afirmat că UMB, nemulţumit de refuzul CNIR, ameninţă că se va retrage din contracte, ceea ce ar putea duce la pierderi semnificative de fonduri europene. Organizaţia își exprimă speranța că UMB va reconsidera poziția sa, va respecta clauzele contractuale asumate și va continua construcția sectoarelor din Autostrada A8.

