Uniunea Europeană ar putea fi considerată o „provincie a Chinei” din cauza dependenței de importuri, afirmă un om de afaceri.

8 Min Citire
eu may as well be province of china due to reliance on imports says industrialist 686506d6c6f43
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Uniunea Europeană ar putea fi considerată o „provincie a Chinei” din cauza dependenței de importuri

Uniunea Europeană ar putea „aplica pentru a deveni o provincie a Chinei”, având în vedere incapacitatea de a se desprinde de aprovizionarea cu materii prime critice din această țară, utilizate în tot ceea ce ține de vehicule electrice, smartphone-uri și turbine eoliene, a declarat un important om de afaceri german. Stefan Scherer, director executiv al AMG Lithium, prima fabrică din UE care produce hidroxid de litiu folosit în multe baterii auto, se află în centrul a ceea ce a fost numit o nouă goană după aur.

Scherer a afirmat că China va continua să domine tehnologia bateriilor și să submineze rivalele din UE, cu condiția ca protecțiile temporare pentru componente să nu fie implementate, argumentând că politica și legislația actuală de la Bruxelles nu reușesc să aducă rezultate concrete. „Europa trebuie să devină independentă de China, altfel este doar bla bla bla”, a spus Scherer, vorbind la fabrica AMG din Bitterfeld-Wolfen, un oraș din fosta Germanie de Est.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a promis în martie că UE va „promova producția internă pentru a evita dependențele strategice, în special pentru baterii”. Totuși, Scherer a subliniat că realitatea este că mulți producători de componente, cunoscuți sub numele de alți producători de echipamente (OEM), se confruntă zilnic cu alternative chinezești mai ieftine, de la oțel până la baterii complete.

„Dacă UE nu abordează acest lucru într-un mod semnificativ, nimic nu se va schimba și va pune în pericol obiectivele climatice ale blocului”, a adăugat el, subliniind că „ar putea fi mai bine să aplicăm pentru a deveni o provincie a Chinei. Este o gândire interesantă dacă te gândești mai departe. Suntem cu adevărat la un punct de cotitură și nu are nimic de-a face cu războiul din Ucraina, este o schimbare completă a relațiilor globale.”

Publicitate
Ad Image

Scherer a menționat că economia mondială a fost „ridicată pe spatele oamenilor care au muncit din greu pentru Europa în China, în India” și că noul echilibru în lanțul de aprovizionare global a fost creat de liderii occidentali. El nu cere un tratament special și este încrezător că AMG va reuși în tranziția verde a pieței auto, însă nu este optimist că dependența Europei de China se va schimba.

AMG Lithium din Bitterfeld-Wolfen a fost deschisă anul trecut și își propune să producă 20.000 de tone de hidroxid de litiu pe an, suficient pentru a alimenta 500.000 de vehicule electrice. Fabrica a produs primul său lot de test luna trecută și speră să producă cantități comerciale mai târziu în acest an. Scherer a declarat că nu are „niciun dubiu că vom putea vinde acest [produs] în Europa”, dar a adăugat: „Vorbind mai mult pe termen lung despre investiții strategice în resursele europene, rafinării europene, acest lucru trebuie să se întâmple acum, pentru că durează cinci ani, dacă ești norocos, să ajungi la acest punct.”

AMG a avut nevoie de cinci ani și 150 de milioane de lire sterline pentru a ajunge la poziția actuală, fără semne de rivalitate timp de doi sau trei ani. Scherer a criticat aspru Legea materialelor brute critice a UE 2024 (CRMA), considerată fundamentul strategiei UE de a reduce dependența de China, argumentând că nu se aliniază mișcărilor din SUA de a încuraja producătorii să cumpere local.

„Din păcate, CRMA nu te face responsabil pentru nimic, de exemplu, în mineritul materialelor brute nu există stimulente sau penalizări pentru a face minerit în Europa”, a spus el. „Este complet opus în SUA, unde au o politică de conținut local care se respectă. Acolo, trebuie să aibă un anumit procentaj din materialele pe care le consideră critice produse pe teritoriul SUA.”

„Nu avem asta. Avem intenții, dar nimic tangibil. Nu trebuie să plătești dacă nu cumperi din UE, așa că de ce ai face-o? În schimb, continui să cumperi din China.”

China, în contrast, are un avans de aproape 20 de ani față de Europa, având o strategie de a obține participații în mine și contracte de aprovizionare în întreaga lume ca parte a inițiativei „Belt and Road” a lui Xi Jinping din 2013. Acum rafinează 60% din oferta mondială de litiu pe propriul teritoriu și controlează 60% din producția mondială de componente pentru baterii, oferindu-i o poziție dominantă pe piețe.

Consensul din industria sa este că cei din sectorul materialelor brute critice au nevoie de protecție în timp ce trec prin procesul îndelungat de a încerca să crească pentru a se potrivi cu rivalele susținute de statul chinez, a spus Scherer. „Nu înseamnă că trebuie să susții fiecare investiție cu subvenții publice”, a adăugat el. A sugerat că Bruxelles-ul ar putea oferi tarife temporare sau stimulente fiscale similare cu Legea de Reducere a Inflației din SUA, care încurajează cei care cumpără litiu, cobalt, nichel și grafit produse pe plan intern – toate critice pentru crearea tehnologiilor verzi.

Bruxelles-ul și Washington-ul continuă să negocieze comerțul înainte de termenul limită din 9 iulie, când o tarifă amenințată de 50% ar putea fi impusă pe toate importurile din UE în SUA. Negociatorii europeni caută să reducă o posibilă taxă de bază de 10% și să obțină concesii în domenii cheie, inclusiv reducerea unei taxe de 25% impusă pe automobile și a unei rate de 50% pe oțel și aluminiu.

În opinia lui Scherer, industria auto din Germania ar putea avea în continuare mult de suferit înainte de a se îmbunătăți. „Nu poți aștepta ca Bruxelles-ul să ia decizii”, a spus el. Una dintre cele mai mari nemulțumiri ale sale este prețul energiei în Germania, care, conform Eurostat, este cu 37% mai mare decât media UE. Aceasta este, de asemenea, o problemă pentru industria siderurgică germană, cu ThyssenKrupp avertizând că sectorul ar putea fi distrus de o combinație de tarife Trump, costuri mari ale energiei și importuri chinezești mai ieftine.

Combinarea tarifelor temporare și a stimulentelor fiscale cu o invitație adresată chinezilor de a investi în Europa cu condiția să angajeze europeni ar putea fi soluția, a spus Scherer. „Trebuie să creăm un mediu care să permită companiilor occidentale să-și protejeze investițiile, nu pentru toate, ci pentru tehnologia critică, în special în industria auto, unde înlocuiești tehnologia motorului cu combustie internă cu una nouă. Aceasta este o mișcare strategică și importantă.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *