Viziunea curajoasă a Uniunii Europene: Războiul trenurilor de mare viteză împotriva avioanelor în Europa

3 Min Citire
planul ambitios al ue trenuri de mare viteza care sa concureze cu transportul aerian in europa 6897058b60a7b
Sursa foto: PROFILUX IMAGES

Extinderea rețelei de trenuri de mare viteză

Comisia Europeană elaborează un plan pentru extinderea rețelei de trenuri de mare viteză, vizând conexiuni rapide și accesibile între capitale și marile orașe. Scopul este ca transportul feroviar să devină o alternativă competitivă la zborurile pe distanțe lungi în Europa, conform declarațiilor lui Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi. Proiectul va implica „planificarea, finanțarea și implementarea coordonată” a infrastructurii feroviare de mare viteză.

Preferințele europenilor pentru transportul feroviar

Transportul feroviar pe distanțe lungi în Europa a fost afectat de coordonarea slabă și conectivitatea deficitară, inclusiv ecartamente diferite și tehnologii variate. Un sondaj recent arată că trei din patru cetățeni ai UE preferă trenul de mare viteză în locul avionului, dacă legăturile sunt rapide și fiabile. Deși căile ferate reprezintă mai puțin de 10% din transportul transfrontalier în UE, atragerea pasagerilor către tren este esențială pentru atingerea obiectivelor climatice ale blocului, având în vedere că o călătorie cu trenul de la Amsterdam la Londra economisește 93% din emisiile de dioxid de carbon comparativ cu avionul.

Obiectivele Comisiei Europene

Comisia Europeană își propune să dubleze traficul feroviar de mare viteză față de nivelul din 2015 până în 2030 și să-l tripleze până în 2050, printr-o rețea propusă de 49.400 km, în valoare de 546 miliarde de euro. Tzitzikostas a subliniat că noul plan va contribui la atingerea acestor obiective, dar este necesară o abordare coordonată a finanțării, combinând fondurile UE, sprijinul național și investițiile private.

Provocările transportului feroviar

Printre provocările cu care se confruntă transportul feroviar se numără și costurile ridicate, trenurile fiind, în medie, de două ori mai scumpe decât avioanele. Fără conexiuni feroviare mai eficiente și prețuri mai accesibile, transportul aerian va rămâne o opțiune preferată. Tzitzikostas a insistat că, dacă transportul feroviar va oferi un „serviciu confortabil, accesibil și ușor de rezervat”, pasagerii vor alege trenul.

Publicitate
Ad Image

Investiții și viitorul rețelei feroviare

Investițiile necesare pentru o rețea europeană de mare viteză până în 2040 implică „mecanisme inovatoare de finanțare și creditare”. Cererea pentru transportul feroviar de mare viteză se manifestă, exemplificată de lansarea anul viitor a unei legături directe între Praga, Berlin și Copenhaga, care va reduce semnificativ durata călătoriilor.

Concluzie

Planul Comisiei Europene de extindere a rețelei de trenuri de mare viteză subliniază angajamentul blocului față de sustenabilitate și conectivitate, având potențialul de a transforma radical peisajul transporturilor în Europa, dar întâmpină provocări semnificative care necesită soluții inovatoare și colaborare internațională.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *