Cine sunt adevărații factori ai accidentelor rutiere în România?
Analiza Ministerului Afacerilor Interne, realizată pe parcursul anilor 2015-2024, relevă că adulții cu vârste cuprinse între 25 și 44 de ani sunt cei mai frecvent implicați în accidente rutiere, contrar percepției generale care îi consideră pe tineri ca fiind cei mai periculoși în trafic.
Statistici alarmante pentru șoferii adulți
Documentul arată că șoferii din categoria 25-44 de ani au avut cele mai multe accidente grave, cu 5.220 de astfel de incidente raportate în 2015, numărul scăzând la 1.959 în 2024. Aceștia au fost, de asemenea, responsabili pentru cele mai multe accidente ușoare, depășind 12.000 de evenimente în fiecare an. În contrast, șoferii tineri (sub 24 de ani) au fost implicați în 1.028 de accidente grave în 2024, iar cei peste 65 de ani în 720 de accidente grave.
Definiții și clasificări ale accidentelor rutiere
Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, un „accident rutier grav” este definit ca un eveniment soldat cu cel puțin un rănit grav sau o persoană decedată, în timp ce un „accident ușor” se referă la cazurile cu răniți ușor.
Legislație nouă pentru siguranța rutieră
Ministerul Afacerilor Interne a inițiat modificări legislative între 2019 și 2025, inclusiv Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 84/2024, care îmbunătățește reglementările existente și permite utilizarea informațiilor din sistemele de monitorizare a traficului pentru gestionarea circulației și aplicarea sancțiunilor. Noul cadru legislativ încurajează și implicarea societății civile în semnalarea abaterilor de la regulile de circulație.
Implementarea sistemului e-SIGUR
Legea nr. 383/2022 a instituit sistemul național integrat de monitorizare a traficului, e-SIGUR, care colaborează cu centrele de management al traficului și Poliția Română pentru colectarea datelor privind depășirea vitezei. Acest sistem include o aplicație informatică care facilitează raportarea automatizată a contravențiilor.
Finanțare europeană și educație rutieră
Direcția Rutieră din cadrul Poliției Române a derulat proiecte finanțate din fonduri europene pentru educația rutieră și îmbunătățirea capacității de intervenție a poliției. Începând cu decembrie 2024, Ministerul Afacerilor Interne utilizează o caravană educațională echipată cu simulatoare de conducere și impact pentru a conștientiza pericolele din trafic.
Identificarea zonelor periculoase
Inspectoratul General al Poliției Române folosește Sistemul de Informații Geografice (GIS) pentru a analiza accidentele și a identifica zonele cu risc rutier crescut. Aceste informații sunt utilizate de structurile teritoriale pentru a implementa măsuri corective. De asemenea, Poliția organizează acțiuni tematice pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere și monitorizează lunar zonele cu risc crescut de accidente.
În concluzie, analiza recentă subliniază necesitatea unor măsuri legislative și educaționale adaptate realității actuale a accidentelor rutiere în România, evidențiind rolul esențial al adulților în statisticile accidentelor și importanța unei abordări proactive pentru siguranța rutieră.

